Välj marknad och språk
  • Sverige
  • Australien
  • Österrike
  • Belgien
  • Kanada
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Tyskland
  • Irland
  • Italien
  • background Layer 1
    Japan
  • Sydkorea
  • Nederländerna
  • Norge
  • Spanien
  • Storbritannien
  • Amerikas Förenta Stater
  • International
Number 1 slide-item
Number 2 slide-item
  1. First thumbnail
  2. Second thumbnail

Fullutrustad bandgrävare för arbete på järnväg

Det är tyst och öde vid SSAB:s industriområde i Oxelösund. På ett av industrispåren har en gul bandgrävmaskin med en orange bom just klivit upp på rälsen. Maskinföraren Anton Larsson roterar skopan och rensar rälen från det material han drog upp när maskinen tog sig upp. När han sedan rullar i väg hörs endast ett svagt ljud från de hydrauldrivna rälshjulen mot skenorna.

Marcus Naessèn Entreprenad AB (MNE AB) i Nyköping fick nyligen tillökning. I oktober levererades en ny Develon DX140LCR-7 bandgrävare som byggts om och specialutrustats för arbete på järnväg. Den är ett resultat av ett samarbete mellan Develons svenska generalagent Maskinia och det engelska företaget G.O.S. Tool & Engineering. Ombyggnaden innebar att originalvikten på 15 ton ökade till närmare 22 ton och att slutnotan för maskinen hamnade på cirka två miljoner kronor mer än vad basmaskinen kostar.

Marcus Naessèn startade företaget som enmaskinsägare 2001. Sedan har företaget växt och i dag är antalet anställda 50 och under högsäsong runt 100. MNE AB har mycket jobb på järnväg. Främst är det underhållsarbeten åt bland annat Strukton Rail, Infranord, Infrakraft Sverige samt industrikunder. Företaget har 15 spårgående hjulgrävmaskiner men bara en spårgående bandgrävare.

– När den började gå ur tiden valde vi att bygga den här. Det gav oss chansen att utrusta den precis som vi ville ha den. Att det blev en Develon beror på att vi har ett bra samarbete med Maskinia sedan tidigare. Rälsgående bandgrävare är inte så vanligt i Sverige, men det har många fördelar enligt Marcus Naessén.

– Vid slipersläggning förstör du inte bädden plus att banden gör det lättare att kliva av spåret även i dålig terräng. Om det är ett rivningsjobb riskerar du inte att få punktering. Dessutom har en bandare större lyftkapacitet än en hjulare.

Maskinen skickades till Wales där G.O.S. Tool & Engineering Services Ltd byggde på järnvägssystemet. Där fick den även extra hydrauluttag på stickan och en nödmotor.

– I Storbritannien har man stor erfarenhet att bygga med hudrauldrift, erfarenhet som saknas i Sverige. Men sedan valde vi att sätta in ett svenskt RCI-system från InTeEx för höjd, sväng- och lyftbegränsning, för att ha närhet till service, berättar Marcus Naessèn. Maskinia utrustade sedan maskinen med QSC60-fäste, EC214 tiltrotator och EC-Oil från engcon. Den fick även nödstoppskrets, Tyri-lampor, dieselvärmare, centralsmörjning och en varningstakbåge med blixtljus. Marcus Naessèn Entreprenad har tiltrotatorer från engcon på i princip alla företagets grävmaskiner.

– Vi hade titltrotatorer från en annan tillverkare i början, men de hade oljefyllt hus och det tål inte lika mycket smuts när de blir äldre. Engcon har fettfyllt hus och det är mycket bättre. Dessutom har engcon väldigt bra service, de ger snabb support och reservdelar kommer dagen efter vi beställer. Därför kör vi gult rakt igenom, säger Marcus Naessèn.

Han får medhåll av företagets mekaniker Hampus Jakobsson.

– Vi har kört med tiltrotatorer från engcon i många år och förarna är nöjda med dom. För mig är de smidiga att skruva med eftersom det är samma uppbyggnad oavsett vilken storlek du jobbar med. Stöter jag på problem är det enkelt att ringa direkt till deras support. Den nya spårgående Develon DX140LCR-7 har utrustats med engcon EC-Oil på det övre fästet.

– Det är väldigt smidigt att enkelt kunna ta av tiltrotatorn så att den inte skadas när man till exempel ska köra hydraulhammare eller ska bryta och bända, konstaterar Hampus Jakobsson. Hur var det då med den udda färgsättningen på maskinen?

– I England är det krav på att en grävmaskin som går på järnväg måst vara minst 80 procent gul. Därför behöll vi bommen i Develons orange färg och lackade resten gul. På så sätt har jag möjlighet att sälja maskinen även i England om det skulle bli aktuellt, förklarar Marcus Naessén.

« Det är väldigt smidigt att enkelt kunna ta av tiltrotatorn så att den inte skadas när man till exempel ska köra hydraulhammare eller ska bryta och bända »

Hampus Jacobsson
Marcus Naessèn Entreprenad AB

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.